Ajans’a sunulan projeler Ön İnceleme ile Teknik ve Mali Değerlendirme olmak üzere toplam 2 (iki) aşamada değerlendirilir.
Ön inceleme aşamasında, projeler idari ve uygunluk kriterleri yönünden incelenir. Teknik ve Mali Değerlendirme aşamasında ise her bir proje en az 2 (iki) Bağımsız Değerlendirici tarafından Proje Değerlendirme Rehberi’ndeki kriterler doğrultusunda puanlanır. Bağımsız Değerlendiriciler tarafından yapılan bu puanlama sonrası Değerlendirme Komitesi projeleri tekrardan inceler. Komite, Bağımsız Değerlendiriciler tarafından yapılan puanlamayı uygun bulabileceği gibi, değerlendirmesinin yetersiz/eksik olduğunu tespit ettiği projeleri yeniden değerlendirme kararı alabilir. Böyle bir durumda söz konusu proje, Değerlendirme Komitesi’nin 2 (iki) ayrı üyesi tarafından yeniden değerlendirilir.
Ön İnceleme
Yalnızca zamanında teslim edilen proje başvuruları ön incelemeye alınır ve sadece ön incelemeyi geçen başvurular değerlendirme işleminin sonraki safhalarına geçer. Ön inceleme, EK-A Başvuru Formu Bölüm 6’da yer alan Kontrol Listesi üzerinden gerçekleştirilir. Kontrol Listesi’nde yer alan bir kriterin yerine getirilmemiş olması veya sunulan belgelerde eksiklik/hata tespit edilmesi durumunda proje teklifi yalnızca bu esasa dayanarak reddedilebilir ve proje teklifi bu noktadan sonra artık değerlendirilmez. Ek-A Başvuru, EK-B Bütçe, EK-C Mantıksal Çerçeve, EK-D Kilit Personelin Özgeçmişleri ve EK-E Fizibilite Raporu haricindeki destekleyici belgeleri eksik olan Başvuru Sahibi’nden söz konusu belgeleri azami 5 (beş) iş günü içerisinde tamamlanması talep edilebilir.
Teknik ve Mali Değerlendirme
Projeler, Değerlendirme Tablosu’ndaki kriterlere göre 100 (yüz) puan üzerinden değerlendirilecektir. Değerlendirmede sırası ile aşağıdaki hususlar göz önüne alınacaktır:
- Başvuranın Mali ve Yönetim Kapasitesi
- Proje Konusunun BPHGMDP'nın Amaç ve Öncelikleri İle İlgililiği
- Önerilen Metodolojinin Kalitesi ve Geçerliliği
- Projenin Destek Sonrası Sürdürülebilirliği
- Projenin Bütçe ve Maliyet Etkinliği
Değerlendirme tablosu, bölümlere ve alt bölümlere ayrılmıştır. Her alt bölüme, aşağıdaki esaslara göre 1 ile 5 arasında bir puan verilecektir: 1 = çok zayıf; 2 = zayıf; 3 = orta; 4 = iyi; 5 = çok iyi.
DEĞERLENDİRME TABLOSU
Bölüm
|
Puan
|
1. Mali Kapasite ve İşletme Kapasitesi
|
20
|
1.1 Başvuru Sahibi ve Proje Ortak(lar)ı proje yönetimi konusunda yeterli deneyime sahip mi?
|
5
|
1.2 Başvuru Sahibi ve Proje Ortak(lar)ı yeterli teknik uzmanlığa sahip mi?
(Ele alınacak konular hakkında yeterli bilgileri var mı?)
|
5
|
1.3 Başvuru Sahibi ve Proje Ortak(lar)ı yeterli yönetim kapasitesine sahip mi?
(Personel, ekipman ve proje bütçesini idare edecek bilgi ve beceri dahil olmak üzere)
|
5
|
1.4 Başvuru Sahibi istikrarlı ve yeterli finansman kaynaklarına sahip mi?
|
5
|
2. İlgililik
|
25
|
2.1 Proje hedefleri,Bölüm 1.2 Programın Genel Amacı ve Önceliklerikısmında belirtilen önceliklerle uyumlu mu?
(Not:Proje hedefleri önceliklerle ilişkili değilse “1”, bir öncelikle ilgili ise “5”, birden fazla öncelikle ilgili ise “10” tam puan alacaktır.)
|
5x2
|
2.2 İlgili taraflar ne kadar açıkça tanımlanmış ve stratejik olarak seçilmiştir?
(Hedef grupların gereksinimleri net bir şekilde belirlenmiş mi ve proje bunları gerektiği şekilde muhatap alıyor mu?)
|
5
|
2.3 Proje, TR33 Bölgesi’nin ihtiyaçları ve sorunları ile ne kadar ilgili?
|
5
|
2.4 Proje kapsamında işbirliği ağlarının kurulması/geliştirilmesi öngörülüyor mu?
|
5
|
3. Yöntem
|
30
|
3.1 Önerilen faaliyetler uygun mu, uygulanabilir mi, hedeflerle ve beklenen sonuçlarla uyumlu mu?
|
5
|
3.2 Projenin genel tasarımı ne kadar tutarlı?
(Özellikle; proje, söz konusu sorunların bir analizini yansıtıyor mu; dış faktörler göz önüne alınmış mı ve bir değerlendirme öngörüyor mu?)
|
5
|
3.3 Proje Ortak(lar)ı’nın projeye katılım ve katkı düzeyi yeterli mi?
(Not:Ortak bulunmaması halinde Başvuru Sahibi’nin yeterlilik düzeyine göre 1-2 puan arası verilecektir.)
|
5
|
3.4 Faaliyet planı açık ve uygulanabilir nitelikte mi?
|
5
|
3.5 Teklifte, projenin sonucuna yönelik objektif olarak doğrulanabilir göstergeler yer alıyor mu?
|
5
|
3.6 Projede, DPT ve Ajans’ın görünürlüğüne yeterli önem verilmiş mi?
|
5
|
4. Sürdürülebilirlik
|
15
|
4.1 Projenin, hedef grupları üzerinde somut bir etkisi olması bekleniyor mu?
(Etkilenen işletme sayısı, faaliyetin bölgesel önemi, geçici/kalıcı oluşturulan istihdam, sosyal faydalar, sağlanan eğitim fırsatları, teşvik edilen yeni sermaye yatırımları, bölgenin genel ekonomik ortamında sağlanan gelişmeler vb. dahil olmak üzere)
|
5
|
4.2 Proje potansiyel çarpan etkileri içermekte midir?
(Proje sonuçlarının yinelenmesi ve daha geniş alanları etkilemesi ile bilgi yayılması dahil olmak üzere)
|
5
|
4.3 Teklif edilen projenin beklenen sonuçları sürdürülebilir mi?
Mali açıdan(Destek sona erdikten sonra faaliyetler nasıl finanse edilecek?)
Kurumsal açıdan(Faaliyetlerin devam ettirilmesine imkan tanıyan yapılar proje sonunda da devam edecek mi? Projenin sonuçları yerel olarak sahiplenilecek mi?)
Politika düzeyinde(Projenin yapısal etkisi ne olacaktır - örneğin mevzuatta, davranış kurallarında, yöntemlerde vb. bir iyileşme sağlayacak mı? Projede sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruması göz önünde bulundurulmuş mu?)
|
5
|
5. Bütçe ve Maliyet Etkinliği
|
10
|
5.1 Tahmini maliyetler ile beklenen sonuçlar arasındaki oran yeterli mi?
|
5
|
5.2 Yapılması öngörülen harcamalar projenin uygulanması için gerekli mi?
|
5
|
TOPLAM PUAN
|
100
|
Bir projenin başarılı olarak sayılabilmesi için aşağıda yer alan tüm koşulları sağlaması gerekmektedir:
- Tüm değerlendirme kriterleri bakımından toplam 100 (yüz) puan üzerinden en az 65 (altmış beş) puan alması
- Mali Kapasite ve İşletme Kapasitesi kriterleri bakımından 20 (yirmi) puan üzerinden 10 (on) puan ve üzeri alması
- İlgililik kriterleri bakımından 25 (yirmi beş) puan üzerinden 15 (on beş) puan ve üzeri alması
Yapılan değerlendirme ve seçim sonucunda, başarılı bulunan nihai proje başvurularından “Başarılı Proje Listesi” oluşturulur.
Başarılı proje listesi Genel Sekreter tarafından, kendi görüşü de eklenmek suretiyle, Yönetim Kurulu’nun onayına sunulur. Genel Sekreter görüş oluştururken, proje tekliflerinin risk durumunu ölçmek amacıyla, Ajans uzmanlarını görevlendirerek ön izleme ziyaretleri yaptırabilir. Söz konusu ziyaretlerde değerlendirme sonuçlarını olumsuz yönde etkileyecek fiil ve beyanlardan kaçınılır.
Genel Sekreter Başarılı Proje Listesi’ni Yönetim Kurulu’na sunmadan önce, listede yer alan her bir projenin bütçe kalemlerini ve bunlar için öngörülen bütçe tutarlarını ayrı ayrı inceler veya inceletir.
Söz konusu inceleme sırasında Bağımsız Değerlendiriciler’in ve Değerlendirme Komitesi’nin de görüşleri dikkate alınır. Bu inceleme sonucunda, proje başvurusunda yüksek gösterilmiş bütçe tutarları, her bir bütçe kalemi itibarıyla Genel Sekreter tarafından yeniden belirlenir.
Proje başvurusunda düşük gösterilmiş bütçe tutarlarının tespiti halinde ise inceleme sonucunda proje bütçesinin ulaşacağı toplam tutar, başvuru sırasındaki toplam tutarı geçmemek şartıyla Genel Sekreter tarafından yeniden belirlenir. Genel Sekreter, Başarılı Proje Listesi’ni, bu inceleme sonucunda ulaşılacak nihai bütçe tutarları üzerinden Yönetim Kurulu’na sunar.
Yönetim Kurulu, teklif edilen listedeki projelere ilişkin bütçe miktarları üzerinde değişiklik yapamaz veya listeye yeni proje ekleyemez. Ancak değerlendirmenin tarafsızlığı ve tutarlılığını, projelerin birbirleriyle tamamlayıcılığını ya da TR33 Bölgesi’nin mekânsal ve sektörel önceliklerini dikkate alarak ve gerekçesini açıkça belirtmek şartıyla, teklif edilen listeden proje çıkarabilir. Ayrıca Yönetim Kurulu, aynı proje veya faaliyet için bir defaya mahsus olmak üzere ve gerekçesini açıkça belirtmek şartıyla, listedeki projelerle ilgili olarak genel teknik değerlendirme bakımından tereddüt duyduğu durumlarda Değerlendirme Komitesi’nden, bütçe miktarları üzerinde tereddüt duyduğu durumlarda ise Genel Sekreter’den yeniden değerlendirme yapılmasını isteyebilir.
Yönetim Kurulu tarafından “Nihai Destek Listesi”nin oluşturulması sırasında proje veya faaliyetler hakkında yapılan bu son değerlendirmeler dikkate alınır.